Nyheter
-

Påminnelse: Har du meldt deg på seminar om interessentdialog i utvinningsindustri 8. november?
vårt halvdagsseminar på NHO vil Statoil, DNO og Norsk Bergindustri dele erfaringer. Frode Elgesem vil lansere OECDs veileder for god …
-

FNs årlige forum om næringsliv og menneskerettigheter 2016
For femte gang arrangerer FN en stor konferanse i Genève om næringsliv og menneskerettigheter (UN Forum for Business and Human …
-

Hvordan oppnå vellykket samarbeidsavtale mellom bedrift og reindriftsamfunn?
Hvordan kan et gruveselskap gå fra protester og demonstrasjoner til regulerte samarbeidsavtaler og gjensidig respekt? Anders Blom fortalte om forhandlingene rundt …
-

Vellykket 3. workshop i Human Rights Due Diligence
Tirsdag 11. oktober gikk tredje og siste workshop i Kontaktpunktets kurs i Human Rights Due Diligence av stabelen. Det ble …
-

Seminar 8. november – Interessentdialog i olje-, gass- og bergindustri – hvordan opptre ansvarlig?
En god dialog med ulike interessentgrupper er viktig for et ansvarlig næringsliv og bør inngå i alle deler av selskapenes …
-

Vellykket innføringskurs i Human Rights Due Diligence for offentlige aktører
Kontaktpunktet inviterte tirsdag 30. august offentlige aktører til innføringskurs i metoden Human Rights Due Diligence. Hvilke forventninger stilles til selskaper …
-

Ny medarbeider i sekretariatet
Vår dyktige medarbeider Thea Bakke Husom går fra 1. september over i ny stilling i statsforvaltningen. Hun etterfølges av Benedicte …
-

OECD søker konsulenter til evaluering av ulike kontaktpunkt
Flere lands OECD-kontaktpunkt for ansvarlig næringsliv skal fremover evalueres i såkalte fagfellevurderinger («peer reviews»). OECD søker nå eksterne konsulenter for …
-

Enighet mellom Statkraft/SSVAB og Jijnjevaerie Sameby
Norges og Sveriges OECD-kontaktpunkt gratulerer Statkraft/SSVAB og Jijnjevaerie Sameby med avtale. Avtalen regulerer kompensasjon, forholdene og sikringstiltak SSVAB bør ta …
-

Kontaktpunktet som klagemekanisme – Hvem? Hva? Hvor?
Én av oppgavene til Kontaktpunktet er å fungere som ikke-rettslig klagemekanisme. Klagene dreier seg om bedrifter og påstand om deres …
