Innføring i OECDs veileder for aktsomhetsvurderinger
Kontaktpunktet har utarbeidet en nyttig innføring til OECDs veileder for aktsomhetsvurderinger. Den gir en kort innføring i metoden aktsomhetvurderinger og tydeligjør hvilket ansvar virksomheter har for å opptre ansvarlig.
Et av hovedprinsippene i OECDs retningslinjer er at selskap skal bidra til en bærekraftig utvikling, og utføre aktsomhetsvurderinger for å sikre at de ikke bidrar til negativ påvirkning på mennesker, samfunn og miljø. Gjennomføring av aktsomhetsvurdering kan hjelpe selskaper å unngå og håndtere negative konsekvenser med hensyn til arbeidere, menneskerettigheter, miljø, bestikkelser, forbrukere og selskapets styresett, som kan relateres til selskapets operasjoner, leverandørkjeder og andre forretningsforbindelser.Hvis skader oppstår, skal selskapet stanse, forebygge eller avbøte, sørge for å gjenopprette der det er påkrevd, og rapportere om dette arbeidet.
Mange norske bedrifter ønsker å opptre ansvarlig, men det kan være utfordrende i praksis. Kontaktpunktets veileder er utarbeidet i samarbeid med sentrale norske aktører og gir en nyttig innføring i OECDs metode for aktsomhetsvurderinger.
Metoden aktsomhetsvurderinger
OECDs veileder for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv finner du her: