OECDs retningslinjer
OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper er de eneste multilateralt vedtatte og de mest omfattende retningslinjene for ansvarlig næringsvirksomhet, som 50 regjeringer har forpliktet seg til å fremme.
Et hovedmål med OECDs retningslinjer er at næringslivet skal bidra til bærekraftig utvikling. Retningslinjene har tydelige forventninger til næringslivets aktsomhet på områder som menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter, miljø, antikorrupsjon og åpenhet. Et sentralt element i OECDs retningslinjer er forventinger om at selskapene gjør aktsomhetsvurderinger for å unngå skade på mennesker, samfunn og miljø.
Alle OECD-land har forpliktet seg til å fremme OECDs retningslinjer og til å opprette nasjonale kontaktpunkt som skal bidra til å gjøre Retningslinjene kjent og for å etablere en klageordning. Kontaktpunktet behandler klager på norske virksomheter knyttet til OECDs retningslinjer for flernasjonale selskap.
I tråd med Kontaktpunktets mandat fra 2018 skal Kontaktpunktet også behandle klager relatert til Den internasjonale arbeidsorganisasjonen (ILO) sin erklæring om flernasjonale selskapers sosiale ansvar.
OECDs retningslinjer:
norsk– engelsk (offisiell) – fransk (offisiell) – tysk – spansk – portugisisk
ILOs erklæring om flernasjonale selskapers sosiale ansvar:
norsk – engelsk (offisiell)