Likebehandling er et viktig prinsipp. Kontaktpunktet har klare prosedyrer for behandling av klagesaker.
Klagebehandling: 5 steg
Klagen leveres
Kontaktpunktet bekrefter mottak av klage og videreformidler den til innklaget selskap, som inviteres til å gi et tilsvar. Kontaktpunktet koordinerer med andre kontaktpunkt dersom det er aktuelt.
Kontaktpunktet vurderer om klagen tas til videre behandling.
Saken tas videre til behandling/saken tas ikke videre til behandling.
Dialog og mekling
Kontaktpunktet tilrettelegger for dialog og mekling med mål om at partene kommer til enighet.
Utredning
Hvis dialog og mekling avvises, eller hvis meklingen ikke fører frem, vil Kontaktpunktet utrede og vurdere saken basert på anbefalingene i OECDs retningslinjer.
Kontaktpunktet utarbeider og offentliggjør en slutterklæring. Dersom partene har kommet til en avtale, vil slutterklæringen gjerne inkludere denne. Hvis partene ikke kommer til en enighet, utarbeider og offentligjør Kontaktpunktet en slutterklæring med en vurdering av om selskapet har opptrådt i tråd med OECDs retningslinjer og med eventuelle anbefalinger til selskapet.
Kontaktpunktet følger opp avtalen og/eller eventuelle anbefalinger i slutterklæringen, og offentliggjør en oppfølgingsrapport basert på dette.
Prosedyrer for klagebehandling er tilgjengelig som PDF på norsk, nordsamisk og engelsk:
Prosedyrene ble sist oppdatert i 2025.
